Dokument

Etický kodex lektora primární prevence na školách

MPedu z. s.

Tento etický kodex je závazný pro všechny lektory působící v oblasti primární prevence na školách jménem MPedu z. s.
Vymezuje zásady profesionálního, etického a bezpečného chování při práci s dětmi, mládeží, školami i dalšími odborníky. Cílem kodexu je zajistit kvalitu, důvěru a ochranu všech zúčastněných stran – lektora, žáků, školy i samotné organizace.


1. Profesionální přístup a odbornost

  • Lektor jedná vždy profesionálně, zodpovědně a s ohledem na věk, vývoj a individuální potřeby účastníků programu.
  • Aktivně se vzdělává v oblasti prevence rizikového chování, lektorských dovedností a reflektuje aktuální společenské výzvy.
  • Respektuje školní preventivní program a spolupracuje s pedagogickým sborem, metodiky prevence a dalšími odborníky školy.

2. Respekt, rovnost a zodpovědnost

  • Zachovává respekt vůči každému dítěti nebo studentovi bez ohledu na jeho sociální, kulturní či etnický původ, pohlaví, genderovou identitu, sexuální orientaci, zdravotní stav, náboženské přesvědčení či jiné odlišnosti.
  • Podporuje prostředí založené na důstojnosti, bezpečí, toleranci a rovných příležitostech.
  • Nese zodpovědnost za kvalitu, průběh i výsledky programu a usiluje o naplnění jeho cílů.

3. Důvěrnost a ochrana informací

  • Chrání důvěrnost osobních informací sdílených během programu, pokud tím není ohrožen život, zdraví nebo práva účastníka.
  • V případě podezření na ohrožení dítěte postupuje v souladu se zákonem a vnitřními směrnicemi organizace.
  • Dodržuje zásady ochrany osobních údajů dle platné legislativy včetně GDPR.

4. Objektivita, nestrannost a zákaz zneužití role

  • Vystupuje objektivně, nestranně a nikdy nikoho neupřednostňuje ani nediskriminuje.
  • Vyvaruje se navazování nevhodných, osobních nebo závislých vztahů s žáky či studenty.
  • Nezneužívá svou roli k prosazování osobních, politických, náboženských či komerčních zájmů.
  • Je důvěryhodnou, podpůrnou a bezpečnou osobou.

5. Etické a bezpečné chování

  • Lektor vždy udržuje profesionální, vhodný a bezpečný kontakt s dětmi a mladými lidmi – jak fyzický, tak verbální.
  • Vyhýbá se manipulativnímu, ponižujícímu, zesměšňujícímu nebo jinak nevhodnému jednání.
  • Aktivně vytváří prostředí, kde se účastníci mohou svobodně a bezpečně vyjádřit.

6. Spolupráce a komunikace

  • Lektor spolupracuje s pedagogy, vedením školy a dalšími zainteresovanými osobami.
  • O průběhu a výsledcích programu komunikuje jasně, srozumitelně a včas.
  • Respektuje pravidla a kulturu dané školy i širší hodnoty MPedu z. s.

7. Zpětná vazba, sebereflexe a profesní růst

  • Lektor průběžně vyhodnocuje svoji práci, přijímá zpětnou vazbu a je otevřený kritické sebereflexi.
  • Pravidelně se účastní vzdělávání, supervizí a aktivit zaměřených na profesní i osobnostní růst.
  • Podporuje kvalitu a zlepšování preventivních programů prostřednictvím sdílení zkušeností.

Závěrečné ustanovení

Lektor organizace MPedu z. s. si je vědom odpovědnosti, kterou jeho role při práci s dětmi a mládeží přináší. Svým chováním reprezentuje nejen sebe, ale i organizaci. Jedná v souladu s tímto etickým kodexem a podporuje jeho hodnoty ve všech aspektech své lektorské činnosti.

MPedu z.s.
Ing. Martina Štorcová – předseda spolku
info@mpedu.cz
+420777649900
www.mpedu.cz