Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
ŽENA jako symbol života
Holky v obraze
Anotace
Program primární prevence pro dívky nabízí bezpečný prostor pro poznávání změn vlastního těla, emocí a vztahů v období dospívání. Cílem je podpořit zdravé sebevědomí, naučit dívky porozumět svému tělu a rozvíjet základní dovednosti v komunikaci, péči o sebe a respektu k sobě i druhým.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – dívky si na základě nových poznatků osvojí dovednosti v technice posilování pánevního dna, pochopí jeho význam jako preventivní aktivity ke zmírnění PMS, získají informace k problematice HPV a možnosti očkování
Afektivní cíle – dívky se naučí odbourávání ostychu v otázkách vlastní intimity, posilování sebevědomí
Psychosociální cíle – dívky se učí vnímat a vyhodnotit související společenská témata (nárůst pohlavně přenosných nemocí, rizika předčasného otěhotnění aj.)
Klíčové kompetence
Kompetence komunikativní – dívky se naučí komunikovat o citlivých tématech sexuality v období dospívání
Kompetence k učení – dívky získají nové informace o rizicích nezdravého životního stylu v období dospívání, prevence PPP
Kompetence k řešení problémů – dívky se učí kriticky hodnotit zdravé versus nezdravé vztahy mezi vrstevníky
Kompetence sociální a personální – dívky si uvědomí nadbytečně vysokou míru kritiky vůči sobě i svému okolí a hledají cesty ke zlepšení
Klíčové výstupy
8. ročník
Dívky rozumějí změnám, které u nich probíhají v období dospívání nejen na tělesné, ale i na psychické úrovni. Dokážou popsat základní funkce ženského těla spojené s reprodukcí – od menarché až po menopauzu. Reflektují význam správných hygienických návyků a znají vhodné hygienické pomůcky pro období menstruace. Umí rozlišovat základní rozdíly mezi přátelstvím, zamilovaností a láskou.
9. ročník
Dívky dokáží samostatně zvažovat důsledky svých rozhodnutí v oblasti vztahů a sexuality. Orientují se v tématech sexuálního zdraví a plánování rodičovství, rozumějí principům antikoncepce a znají možnosti prevence. Umějí rozeznat zdravý a nezdravý vztah, chápou význam souhlasu.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč