Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Vymyšlená krása
Nejsi to, co jíš – jsi víc!
Anotace
Edukační program primární prevence je zaměřen na rozvoj zdravého vztahu k vlastnímu tělu a posílení kritického myšlení s ohledem na vliv médií, zejména sociálních sítí, při vnímání vlastního těla a krásy obecně. Interaktivní formou nabízí uvedení do problematiky rizik vzniku poruch příjmu potravy, jako jsou nedostatečná strava či extrémní pohybová aktivita, a seznámení se základními pojmy a důsledky.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – žáci se učí přirozenosti vnímání anatomických odlišností (výška, váha), tomu, že genetický základ je vrozený tedy daný a získávají základní informace o PPP
Psychosociální cíle – žáci se učí čelit vnějším tlakům okolního světa, podpora wellbeingu
Afektivní cíle – žáci se učí posílit vlastní sebevědomí a vnímat sami sebe bez zbytečného negativního hodnocení
Klíčové kompetence
Kompetence k učení – žáci získají informace o zdravém způsobu života a propojení s praktickým životem
Kompetence sociální a personální – žáci si uvědomují a respektují odlišnosti, důležitost vlastních hodnot
Kompetence občanské – žáci se učí rozpoznávat rizikové chování a hledají způsoby, jak na něj reagovat
Kompetence komunikativní – žáci se učí vyjadřovat své názory a naslouchat ostatním
Klíčové výstupy
4. ročník
Žáci umějí vyjmenovat základní znaky zdravého talíře, pitného režimu, zásad kvalitního spánku a aktivního odpočinku a pohybu. Dokáží přijímat změny těla s nástupem dospívání a chápou jeho fyziologické projevy. Formou smyšleného příběhu dojít k závěru, že jsou zákonitosti podmíněné genetikou, ale zároveň záleží na tom, jak se ke svému tělu chováme každý den.
5. ročník
Žáci umějí diskutovat o tom, co jim prospívá a co škodí. Jak být sám sebou a nenechat se ovlivňovat tlakem médií a okolí. Chápou rozdíly mezi mediálními obrazy a realitou. Uvědomují si, že neexistuje jediný vzorec krásy a že přejídání se, odmítání stravy nebo držení diet bez lékařského dohledu mohou poškozovat zdraví. Dokáží uvést příklady a uvědomují si nebezpečí „hejtů“ kvůli vzhledu – bodyshaming. Mají dostatečné informace, kde případně hledat pomoc.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč