Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Umění být šťastní II.
Moje hlava – moje síla
Anotace
Program je v rámci prevence duševního zdraví zaměřen na jeho rozvoj a na ukotvení základních návyků psychohygieny. Jeho cílem je podpořit u dospívajících schopnost porozumět svému duševnímu stavu, přijímat za něj zodpovědnost a osvojit si jednoduché a funkční nástroje k péči o vlastní psychickou pohodu. Prostřednictvím interaktivních a zážitkových aktivit učí rozpoznávat faktory, které ovlivňují pocit štěstí a životní spokojenost, včetně významu mezilidských vztahů, zdravého režimu a způsobu myšlení. Program podporuje zdravou sebedůvěru, respekt k odlišnostem a schopnost zvládat emoce a stres. Součástí jsou také praktická dechová cvičení, relaxační techniky a prevence duševních obtíží, jako jsou úzkosti, poruchy příjmu potravy, panické ataky nebo sebepoškozování.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – žáci se učí nové poznatky o dalších nástrojích péče o duševní zdraví
Afektivní cíle – žáci se učí podpoře sebedůvěry a zodpovědnosti za vlastní životní spokojenost
Psychosociální cíle – žáci trénují respekt k odlišnostem, reflektují vnitřní nastavení vs. vnější okolnosti
Klíčové kompetence
Kompetence komunikativní – žáci se učí schopnosti asertivní komunikace a empatie
Kompetence sociální a personální – žáci se učí vytvářet pozitivní vztahy ve skupině
Kompetence k řešení problémů – žáci se naučí rozlišovat, kdy si zvládnou poradit sami a kdy je vhodné požádat o pomoc
Kompetence občanské – žáci se naučí chápat význam duševního zdraví jako součásti celkového zdraví
Kompetence pracovní – žáci se naučí uplatňovat psychohygienické návyky v denním režimu a umějí plánovat aktivity s ohledem na prevenci stresu a vyhoření
Klíčové výstupy
6. ročník
Žáci získávají základní informace o tom, co je duševní zdraví a proč je důležité o něj pečovat. Učí se rozpoznávat a pojmenovávat základní emoce a chápat, že všechny mají svůj význam. Jsou vedeni k tomu, aby dokázali popsat, co jim přináší radost, co jim je nepříjemné a co jim pomáhá se uklidnit. Vyzkouší si jednoduché dechové techniky a získají základní zkušenosti s relaxací.
7. ročník
Žáci zkoumají své silné stránky, učí se vnímat své tělo a jeho signály a posilují schopnost mluvit o svých pocitech a potřebách. Diskutují o pojmech jako sebevědomí, přijetí sebe sama a respekt k odlišnostem. V aktivitách se věnují i tématu kamarádství, tlaku okolí a vnitřní motivaci. Osvojují si základy asertivní komunikace a empatie.
8. ročník
Žáci zkoumají vztah mezi myšlenkami, emocemi a chováním. Věnují se tématům jako stres a hlouběji se zamýšlejí nad tím, co pro ně znamená životní spokojenost a štěstí. Postupně si začínají uvědomovat, že jejich vnitřní stav může ovlivnit nejen to, co se děje kolem nich, ale také to, jak o věcech přemýšlejí.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč