Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Tak „TO“ nechceš
Moje tělo, moje volba
Anotace
Koedukovaný preventivně vzdělávací program vytváří bezpečné prostředí pro diskuzi a sdílení poznatků o citlivých tématech, jako je zahájení pohlavního života či sexualizované násilí. Zaměřuje se na problematiku sexuálního obtěžování, nátlaku a zneužívání s cílem poskytnout studentům informace o hranicích, souhlasu, rizikových situacích a možnostech pomoci. Důraz klade na respekt, důvěru, sebeúctu a schopnost rozeznat nevhodné chování v jeho různých formách – od manipulace až po fyzické násilí.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti se naučí rozlišovat a správně chápat klíčové pojmy, jako jsou souhlas, hranice, nátlak a pomoc
Afektivní cíle – studenti hlouběji poznávají sebe sama a upevňují komunikační dovednosti při vymezování vlastních hranic
Psychosociální cíle – studenti se učí vlastní reflexi a správným postojům, uvědomují si rizika spojená s navazováním vztahů v kyberprostoru
Klíčové kompetence
Kompetence sociální a personální – studenti se naučí pracovat v týmu, vnímat své emoce a reflektovat je
Kompetence k řešení problémů – studenti se učí zvládat nepříjemné situace eventuálně hledat pomoc
Kompetence komunikativní – studenti umí jasně vyjadřovat své postoje a názory k danému tématu
Kompetence digitální – studenti se naučí detekovat sexuální nebezpečí v online prostředí
Kompetence občanské – studenti se naučí vnímat pravidla a povinnosti ve společnosti, chápat principy soužití
Klíčové výstupy
1. ročník SŠ
Studenti umí rozlišovat vhodné a nevhodné chování ve vztahu, trénují dovednosti nastavování hranic, respektu a bezpečí. Jsou schopni identifikovat emocionální nátlak a ohradit se vůči němu. Znají způsoby ochrany a možnosti pomoci, umí sdílet nepříjemné zkušenosti a procvičují dovednosti vedoucí ke zlepšení svého chování. Chápou rizika sdílení své intimity a fotodokumentace ve veřejném prostoru a znají rozdíl mezi náklonností a manipulací.
2. ročník SŠ
Studenti se učí identifikovat manipulativní strategie ve vztazích, jsou schopni pracovat s právním rámcem sexuálního obtěžování, nátlaku a trestných činů v této oblasti. Chápou status souhlasu, jsou informovaní o psychických důsledcích neřešených trestných činů a získají základní informace o tom, jak se zachovat v případě zneužití.
3. ročník SŠ
Studenti dokáží popsat varovné signály toxického vztahu a dokáží vést respektující dialog na citlivé téma sexuálního zneužití. Jsou schopni kritického myšlení a prezentace vlastních hodnot i názorů v této oblasti.
4. ročník
Studenti jsou schopni hlubokého porozumění s obětí, aktivního přístupu k dané situaci i vyjádření občanského postoje. Umí analyzovat situace z hlediska práva a společenského dopadu. Reflektují a umí diskutovat na téma rovnosti a kultury souhlasu. Orientují se ve vztahových deliktech znásilnění partnerem, revenge porn a stalking.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč