Výchovně-vzdělávací program

Nestresuj se stresem

Stres OFF

Vzdělávací úroveň:
prima
sekunda
tercie
kvarta
kvinta
sexta
septima
oktáva

Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.

Anotace

Interaktivní program podporující otevřenou komunikaci a sebereflexi. Studenti se seznámí s reakcí „fight or flight”, naučí se rozpoznat fyziologické projevy stresu, zodpovědně je zvládat a orientovat se v tom, kde hledat odbornou pomoc.

 

Kognitivní cíle – studenti se naučí poznat rozdíl mezi fyziologií a patologií stresových procesů

Sociální cíle – studenti rozvíjejí efektivní komunikaci s ohledem na odlišnosti chování a reakcí

Afektivní cíle – studenti se naučí definovat vlastní prožívání a rozvíjet techniky zvládání stresu

 

Kompetence k učení – studenti se naučí, jak stres ovlivňuje jejich studijní výsledky i zdravý způsob života a jak získané vědomosti využívat pro osobní rozvoj a zdravou seberealizaci

Kompetence k řešení problémů – studenti se naučí chápat podstatu stresu, osvojí si nejúčinnější způsoby zvládání zátěžových situací, rozvíjejí kritické myšlení, aby dokázali zvažovat klady a zápory svého jednání

Kompetence sociální a personální – studenti se naučí chápat význam péče o vztahy a své duševní zdraví, odhadnout důsledky svého chování v krizových situacích a přispívat k vytváření zdravých vztahů

Kompetence občanské – studenti se učí vnímat duševní zdraví jako důležité společenské téma, respektovat odlišnosti a zodpovědně přistupovat k rizikovým situacím – dokážou přitom posoudit přínosy jak pro sebe, tak pro své okolí

Kompetence komunikativní – studenti se naučí vhodně komunikovat v rizikových situacích, snižovat působení stresorů a rozvíjet porozumění, umění sdělovat své pocity i citlivost k emocím druhých

Kompetence k podnikavosti – studenti dokážou průběžně revidovat svá rozhodnutí v různých životních situacích, motivovat se k zdravému chování podporujícímu psychickou i fyzickou kondici a uvědomovat si možná rizika

Prima 

Studenti umí rozpoznat běžné stresory, popsat psychosomatické projevy a uvědomovat si své reakce na stres. Dokáží vyhodnotit nejefektivnější strategie zvládání stresu a nebojí se říci si o pomoc. V období bouřlivých fyzických a psychických změn identifikují vliv stresu na vztahy a hledají vhodná řešení. Posilují sebevědomí a prostřednictvím vhodné komunikace s okolím se učí stresorům předcházet.

Sekunda 

Studenti vnímají stres jako přirozenou reakci na pozitivní i negativní faktory a chápou dopady dlouhodobého stresu na zdraví a imunitu. Osvojují si zdravé způsoby zvládání stresu a učí se vyhýbat nezdravým projevům chování při zátěži. Dokáží vyjádřit vlastní názor na své chování v oblasti zdraví, znají psychosociální rizika související s duševním zdravím a vědí, kde hledat pomoc, a nebojí se ji využít.

Tercie 

Studenti jsou schopni definovat stres jako přirozenou chemickou reakci organismu spojenou s působením hormonů. Uvědomují si vliv dlouhodobého stresu na zdraví, výkonnost, vztahy i školní prospěch. Dokáží vyhodnotit nejvhodnější strategie vlastního chování ve stresových situacích a využívat dovednosti podporující regeneraci organismu. Zároveň se učí projevovat odpovědné chování v oblasti prevence zátěžových situací a společenských interakcí.

Kvarta

Studenti dokážou analyzovat své emoce v zátěžových situacích a v širším společenském kontextu chápou příčiny stresu. Vhodným chováním přispívají k eliminaci dlouhodobého stresu a uvědomují si důležitost psychohygieny. Odbornou pomoc nevnímají jako selhání, ale jako projev odvahy řešit včas dopady stresu na celkové zdraví. Usilují o osobní zodpovědnost ve prospěch svého vlastního zdraví i zdraví svého okolí.

Kvinta 

Studenti dokážou vysvětlit biopsychologický dopad stresu na člověka. Analyzovat své způsoby zvládání stresových situací a sestavit si vlastní plán prevence vyhoření a duševní hygieny. Vyhledávat relevantní zdroje fyziologických projevů stresu a odlišit je od příznaků psychického onemocnění. Uvědomují si svou osobní odpovědnost a aktivně podporují vlastní zdraví.

Sexta 

Studenti jsou schopni propojovat souvislosti mezi stresovými situacemi a zdravým životním stylem. Uvědomují si vliv cirkadiálního rytmu na zdraví a význam prevence v oblasti psychického zdraví. Dokáží zhodnotit účinnost aktivních i pasivních způsobů chování při zvládání stresu a rozvíjejí sociální dovednosti potřebné k řešení krizových situací. Učí se naplňovat své základní životní potřeby v souladu se zdravím.

Septima 

Studenti dokážou formulovat rozdíly mezi stresem, úzkostí a depresí a lépe se orientují ve svých emocích. Uvědomují si negativní dopady nevhodných strategií chování na zdraví, výkon, vztahy i motivaci a chápou význam prevence stresu v mezilidských vztazích. Osvojené vědomosti, dovednosti a hodnoty dokáží pozitivně využívat ve svém osobním i společenském životě.

Oktáva 

Studenti si umí vytvářet strategie proti dlouhodobému přetížení, ovládat techniky sebeřízení a rozpoznat potřebu včasné intervence odborné pomoci. Dokáží vyhodnocovat vliv stresových situací na studijní výkon či závěrečnou zkoušku a hledat vhodné způsoby a techniky zvládání zátěže. Vnímají psychické zdraví jako důležité společenské téma, usilují o kroky směřující k vlastnímu zdraví i zdraví ostatních a dokáží projevovat své etické a morální postoje.

Časté dotazy

2 800 

Vyberte variantu a přidejte ji do své objednávky:
Další programy pro