Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Na světě nejsi sám
Srdcem k druhým
Anotace
Program primární prevence, který pochopitelnou a hravou formou otevírá témata mezilidských vztahů, vzájemné pomoci. Podporuje individualitu a empatii u žáků, poznávání a zvládání svých emocí. Společnou diskuzí a pomocí modelových situací se žáci naučí podporovat vzájemnou úctu a respekt. Poskytuje základní informace o ochraněsebe, okolí a přírody. Program se zaměřuje na zvládání negativních emocí, prevenci sociálně-patologických jevů, jako jsou šikana, agresivita či extremismus, a na posilování zdravých vztahů v kolektivu. Důraz je kladen na vzájemnou akceptaci kulturní rozmanitosti a na rozvoj zodpovědnosti vůči sobě i okolí. Součástí programu je ukázka efektivních metod komunikace, které přispívají ke zlepšení mezilidských vztahů a posilování individuálního i kolektivního sebevědomí. Program cíleně eliminuje nežádoucí vlivy působící na psychiku žáků a podporuje vytváření bezpečného, podporujícího a harmonického prostředí pro jejich růst.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – žáci se naučí využít poznatky a zkušenosti získané v rodině a předškolní interakci. Poznávat sebe a okolí, vztahy ve společnosti a porozumět světu kolem sebe
Afektivní cíle – žáci se naučí rozpoznat své emoce a porozumět pocitům jiných
Psychosociální cíle – žáci se naučí používat dovednosti v komunikaci, vnímat respekt k jiným, pochopit důležitost rozhodování
Klíčové kompetence
Kompetence sociální a personální – žáci se naučí pomáhat sobě i ostatním, spolupracovat v komunitě
Kompetence k řešení problémů – žáci se naučí řešení problémových situací, přemýšlet o nich a případně vyhledat pomoc
Kompetence komunikativní – žáci se naučí rozpoznávat své emoce, vyjádřit je, naslouchat jiným a vhodně reagovat
Kompetence občanské – žáci se naučí vnímat pravidla a povinnosti ve společnosti, chápat principy soužití i ochrany přírody
Klíčové výstupy
1. ročník
Žáci se naučí orientovat v základních formách jednání, ve vztazích příbuzenských i společenských. Seznámí se s pravidly soužití ve skupině i rozpoznávání nevhodného chování dospělých a vrstevníků, chápou, proč je důležité neubližovat jiným, nevyčleňovat jiného ze skupiny a nabídnout pomoc.
2. ročník
Žáci se naučí pochopit význam svých emocí i prožívání emocí ostatních. Projevovat toleranci k odlišnostem a adekvátnímu chování. Zvládání vlastní emocionality a projevu. Objevovat spojení živé a neživé přírody. Pochopit význam péče o okolí, přírodu, třídění odpadu.
3. ročník
Žáci se naučí otevřené komunikaci, vyjádřit své pocity a respektovat vyjádření ostatních. Chápou nespravedlnost, důležitost zastat se druhého a usilovat o přátelské prostředí ve společnosti. Naučí se řešit běžné konflikty bez známek agresivity. Chápat význam přátelství a vzájemné spolupráce.
4. ročník
Žáci se naučí chápat morální principy a vysvětlit, proč je důležité pomáhat jiným. Reflektovat, jaké důsledky má vlastní chování na jiné. Navrhnout konkrétní řešení vedoucí ke zlepšení přátelských vztahů ve skupině. Rozpoznávat příznaky netolerance a šikany. Umějí pojmenovat způsoby aktivní pomoci.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč