Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Na startu mužnosti
Kluci v pubertě
Anotace
Program otevřeně a přirozeně přibližuje chlapcům průběh dospívání, a to jak z pohledu fyzického, tak psychického. Zaměřuje se nejen na biologické změny, ale i na osobní hygienu, emoce, sebevědomí a budování zdravého vztahu k sobě. Cílem je snížit nejistotu, podpořit sebedůvěru a zodpovědný přístup ke svému tělu.
Ukázka z brožury pro chlapce:
Klíčové cíle
Psychosociální cíle – chlapci se učí odpovědnému a slušnému chování sami k sobě i ostatním
Afektivní cíle – chlapci se naučí chápat výkyvy svých emocí, podpořit své sebevědomí
Kognitivní cíle – chlapci získají nové poznatky z oblasti biologie člověka a porozumí rozdílům mezi mužským a ženským tělem
Klíčové kompetence
Kompetence k učení a komunikativní – kluci v bezpečném prostředí trénují otevřenost komunikace o svém těle na základě nových, z ověřeného zdroje získaných, informací
Kompetence personální a sociální – kluci se učí respektu a vhodné komunikaci s dívkami
Kompetence občanské – kluci se učí zodpovědnosti za své zdraví, respektování osobních hranic a soukromí druhých
Klíčové výstupy
6. ročník
Chlapci umí popsat základní tělesné a psychické změny v období dospívání a chápat jejich přirozenost. Naučí se základní návyky v oblasti intimní a osobní hygieny a jejich provázanost s rychlejší funkcí potních a mazových žláz vlivem hormonů. Získají informace o používání vhodných hygienických prostředků. Učí se rozlišovat vhodné a nevhodné chování v rámci komunikace s okolím.
7. ročník
Chlapci se učí chovat odpovědně vůči sobě i druhým. V bezpečném prostředí otevřeně komunikují o nových intimních zkušenostech (např. noční poluce, masturbace) a osvojují si vhodné pojmy pro fyziologické projevy dospívání (erekce, ejakulace aj.). Uvědomují si význam prevence pro udržení zdravého životního stylu a rizika konzumace nevhodných nápojů a potravin či užívání návykových látek. Získané poznatky reflektují také v oblasti kultivovaného chování a právních aspektů sexuálního života.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč