Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Láska bez rizika – HIV/AIDS
Láska bez strachu
Anotace
Interaktivní vzdělávací program citlivě zodpovídá otázky spojené s prevencí pohlavních infekcí u mládeže a informuje dospívající o nejdůležitějších aspektech zdravého partnerského života. Studenti na základě aktivního přístupu projdou několika okruhy sexuální výchovy s cílem získat pozitivní postoj k bezpečnému sexu a ochraně. Absolvováním programu budou studenti vybaveni praktickými radami, přínosnými pro ochranu svého zdraví v intimních vztazích.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti reflektují nové informace a propojují je s poznatky, které už mají
Afektivní cíle – studenti chápou zodpovědnost ke svému zdraví a zdraví partnera
Psychosociální cíle – studenti jsou schopni adekvátní prevence a orientují se v otázkách odborné léčby
Klíčové kompetence
Kompetence k učení – studenti se naučí propojovat nové poznatky s dříve nabitými
Kompetence k řešení problémů – studenti se umí kriticky vyjadřovat ke společenským problémům např. užívání návykových látek, promiskuitě
Kompetence komunikativní – studenti umí vyjadřovat vlastní postoje k závislostem
Kompetence sociální a personální – studenti umí naslouchat a přijímat zpětnou vazbu
Kompetence občanská – studenti si uvědomují životní hodnoty ve společenském kontextu
Klíčové výstupy
1. ročník
Studenti dokáží přijmout zodpovědnost za své zdraví a chápou případná rizika spojená se způsobem svého intimního života. Znají základní rozdělení pohlavně přenosných nemocí, příznaky a léčbu. Respektují vhodné sexuální chování – znají základní charakteristiky, jako je začátek intimního života z pohledu zákona, správná intimní hygiena, ochrana a partnerská věrnost. Uvědomují si důležitost otevřenosti ve vztazích. Během praktických ukázek mají možnost procvičit si správnou manipulaci s bariérovou ochranou.
2. ročník
Studenti umí vysvětlit, co je testování a v jakém časovém horizontu je třeba vzniklou situaci řešit. Orientují se v základních pojmech pohlavně přenosných nemocí, jako je syfilis, kapavka, chlamydie či HIV, a znají jejich hlavní příznaky. Dokážou popsat cesty přenosu a preventivní opatření. Vědí, na které instituce se mohou v případě potřeby obrátit.
3. ročník
Studenti respektují různé formy sexuality a právo každého člověka na ochranu zdraví. Uvědomují si svou individuální odpovědnost za vlastní zdraví. Získají informace o jedné z nejčastějších infekcí, k jejímuž přenosu není nutný pohlavní styk – stačí i pouhý kožní kontakt, například při pettingu. Jde o condylomata (genitální bradavice) způsobená HPV virem. Studenti dokážou pochopit souvislost mezi očkováním a ochranou v rámci sexuálního života. Součástí programu je i přehled možností léčby a prognóza vývoje onemocnění.
4. ročník
Studenti v tomto věku již chápou intimní život nejen z fyzického, ale také z citového hlediska. Uvědomují si nezbytnost dodržování zásad bezpečného sexu v partnerství a rozumí tomu, že nekoitální praktiky jsou sice méně rizikové než pohlavní styk, avšak i zde je důležité dodržovat obecná pravidla. Seznámí se také se statistikami zdravotního stavu obyvatel ČR a informativně nahlédnou do citlivého tématu gravidity u HIV pozitivních žen.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč