Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Láska bez rizika – HIV/AIDS
Láska bez stínu
Anotace
Interaktivní program primární prevence přináší informace z oblasti pohlavně přenosných nemocí u dospívajících s přesahem na kritické myšlení a schopnost rozeznávat rizikové situace v oblasti intimního života. Studenti získají poznatky o množnostech prevence, o právním pohledu, způsobech přenosu a léčbě. Hlouběji se věnuje psychologickému hledisku a důsledkům ve vztazích i tipům na ochranu zdraví pro lepší kvalitu života.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti reflektují nové informace a propojují je s poznatky, které už mají
Afektivní cíle – studenti chápou zodpovědnost ke svému zdraví a zdraví partnera
Psychosociální cíle – studenti jsou schopni adekvátní prevence a orientují se v otázkách odborné léčby
Klíčové kompetence
Kompetence k učení – studenti získají nové informace o problematice HIV a umí rozlišovat jejich zdroje
Kompetence k řešení problémů – studenti umí analyzovat bezpečné sexuální chování
Kompetence komunikativní – studenti umí otevřeně komunikovat o intimitě a zdraví
Kompetence sociální a personální – studenti si uvědomují dopady svého chování na sebe a druhé
Kompetence občanská – studenti jsou schopni zainteresovat se v celospolečenských aktivitách s problematikou prevence HIV
Kompetence pracovní – studenti jsou schopni aplikovat své poznatky v profesním životě
Klíčové výstupy
Tercie
Studenti znají způsoby přenosu pohlavně přenosných nemocí, základní rozdělení a příznaky. Respektují zásady vhodného sexuálního chování – znají základní charakteristiky, jako je začátek intimního života z právního pohledu, správná intimní hygiena, ochrana a partnerská věrnost. Uvědomují si důležitost otevřené komunikace ve vztazích.
Kvarta
Studenti jsou schopni přijímat zodpovědnost za své zdraví a chápou rizika spojená s nevhodným chováním v otázkách intimního života. Znají příznaky pohlavně přenosných nemocí a možnosti jejich léčby. Pracují s informacemi, kam se obrátit v případě patologických změn s vědomím důležitosti ohledně prevence neplodnosti. Během praktických ukázek mají možnost vyzkoušet správnou manipulaci s bariérovou ochranou.
Kvinta
Studenti se aktivně zapojují do prevence – Světového dne boje proti AIDS, reflektují celosvětové statistiky a účinnou prevencí přispívají k odpovědnému chování mladých ve svém okolí. Umí vysvětlit, co je testování, kam se obrátit, v jakém časovém horizontu je třeba vzniklou situaci řešit. Vnímají zlepšení sociálního stigmatu nemocných s HIV. Otevřeně diskutují téma přenosu HIV, žloutenky u rizikové skupiny narkomanů a vyjadřují své postoje.
Sexta
Studenti jsou již schopni vést diskusi na základě získaných znalostí a dovedností a obhajovat své názory v otázkách přenosu, léčby či mýtů s tématem spojených. Seznámí se s výsledky průzkumů rizikového chování v rámci své věkové skupiny, které ukazují nárůst výskytu multirezistentních kmenů kapavky v ČR, z čehož je zřejmé, že mladí lidé dostupnou ochranu často nepoužívají. Učí se reflektovat skutečnost, že jedinou účinnou prevencí je zodpovědné chování ve vztazích a preventivní prohlídky.
Septima
Studenti získají informace o jedné z nejčastějších infekcí, k jejímuž přenosu není nutný pohlavní styk – stačí pouze kožní kontakt, např. při pettingu. Jde o condylomata (genitální bradavice) způsobená HPV virem. Studenti dokážou pochopit souvislost mezi očkováním a ochranou v rámci sexuálního života. Součástí programu je také přehled možností léčby a prognóza vývoje onemocnění.
Oktáva
Studenti v tomto věku chápou intimní život nejen z fyzického, ale také z citového hlediska. Uvědomují si nezbytnost dodržování zásad bezpečného sexu v partnerství a rozumí tomu, že nekoitální praktiky jsou sice méně rizikové než pohlavní styk, avšak i zde je důležité dodržovat obecná pravidla. Seznámí se také se statistikami zdravotního stavu obyvatel ČR a informativně nahlédnou do citlivého tématu gravidity u HIV pozitivních žen.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč