Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Láska bez rizika – HIV/AIDS
Zdravé doteky
Anotace
Program primární prevence se zaměřuje na problematiku pohlavně přenosných nemocí, k jejichž šíření dochází prostřednictvím tělních tekutin. Slouží žákům jako vstupní brána k informacím o dané problematice a pomáhá jim pochopit význam ochrany vlastního zdraví i v partnerských vztazích. Interaktivní formou a v bezpečném prostředí mají možnost diskutovat o tom, co znamená zodpovědné chování v souvislosti s intimním životem.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – žáci se naučí základní rozdělení nemocí spojených s přenosem tělních tekutin
Afektivní cíle – žáci upevňují svoje postoje k zdravému životnímu stylu v intimní oblasti
Psychosociální cíle – žáci se naučí, že jedinou cestou ke zdraví je, v tomto ohledu, odborná pomoc a kde ji hledat
Klíčové kompetence
Kompetence k učení – žáci se naučí základní pojmy o pohlavně přenosných nemocech
Kompetence k řešení problémů – žáci se učí dovednostem směrem k ochraně – co je bezpečný sex
Kompetence komunikativní – žáci umí komunikovat o intimním tématu
Kompetence sociální – žáci si uvědomují odpovědnost za svá rozhodnutí v oblasti intimního života
Klíčové výstupy
8.ročník
Žáci umějí popsat způsoby přenosu tělních tekutin, základní rozdělení pohlavně přenosných nemocí a orientačně jejich příznaky. Uvědomují si, že prevencí je především vhodné sexuální chování, a respektují fakt, že podle zákona je začátek intimního života možný až po 15. roce života. Z pohledu věku reflektují nejen fyzickou, ale zejména psychickou připravenost na intimní život a nevhodnost promiskuity. Vědí, jak o daném tématu komunikovat a kam se v případě potíží obrátit pro odbornou pomoc.
9. ročník
Žáci chápou a umějí vysvětlit všechny důsledky spojené s neodpovědným sexuálním chováním. Znají příznaky pohlavně přenosných nemocí a možnosti jejich léčby. Vědí, kam se obrátit v případě obtíží, a jsou si vědomi následných zdravotních komplikací neléčených infekcí. Během praktických ukázek mají možnost vyzkoušet si správnou manipulaci s bariérovou ochranou.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč