Výchovně-vzdělávací program

Jsi online II.

KLIK s rozvahou

Vzdělávací úroveň:
6. třída
7. třída
8. třída

Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.

Anotace

Preventivní program rozšiřuje základní znalosti žáků o digitálních technologiích. Je zaměřen na bezpečné a zodpovědné chování v online prostředí. Žáci se dozví, co je digitální stopa a jak ji ovlivňuje jejich vlastní sebeprezentace. Seznámí se s riziky sdílení citlivého obsahu a nebezpečím jevů, jako jsou sexting, kyberstalking, kybergrooming nebo happyslapping. Program upozorňuje i na problematiku závislosti na digitálních technologiích a vysvětluje fungování dopaminového systému v souvislosti s online chováním. Součástí programu jsou modelové situace a diskuse, při kterých žáci sdílejí vlastní zkušenosti, učí se kriticky hodnotit informace a hledat způsoby, jak chránit sebe i své okolí v digitálním světě.

 

Kognitivní cíle – žáci se naučí pravidla digitální etiky, osvojí si nové poznatky o dvoufázovém zabezpečení účtů

Afektivní cíle –  žáci trénují kritické myšlení a sebereflexi

Psychosociální cíle – žáci se naučí respektovat pravidla autorských práv a duševního vlastnictví

Kompetence k řešení problémů – žáci vnímají rizika nevhodného sdílení informací a hledají vhodné cesty řešení  

Kompetence k učení – žáci získají důležité informace k bezpečnému hraní online her a k mechanismům fungování sociálních sítí

Kompetence komunikativní – žáci procvičí zásady slušného chování v online světě 

Kompetence sociální – žáci si uvědomují, co svět na internetu znamená globálně včetně respektování osobního bezpečí a bezpečí jiných 

6. ročník

Žáci chápou, co znamená digitální stopa, a umí popsat, jak jejich chování na internetu ovlivňuje jejich online reputaci. Učí se rozeznávat bezpečné a rizikové situace na sociálních sítích a vědí, proč je důležité chránit své osobní údaje. Dokáží vysvětlit, proč je nevhodné sdílet citlivý obsah, a znají základní zásady bezpečné komunikace online.

7. ročník

Žáci dokáží rozlišit mezi vhodným a nevhodným chováním v online prostředí a znají rizika spojená s kyberšikanou, sextingem nebo kybergroomingem. Učí se posuzovat důvěryhodnost informací a začínají chápat, co je manipulace či dezinformace. Dokáží vysvětlit, jak funguje mechanismus „digitálních odměn“ (dopamin) a proč mohou technologie vyvolávat závislost.

8. ročník

Žáci kriticky hodnotí obsah na internetu a dovedou vyhledávat a ověřovat informace z více zdrojů. Umí popsat a analyzovat rizika digitálních závislostí (např. hry, sociální sítě) a znají způsoby, jak jim předcházet. Uvědomují si právní i etické dopady svého chování v online světě a dovedou vysvětlit, kam se obrátit o pomoc při kyberšikaně nebo jiné formě online ohrožení.

9. ročník

Žáci chápou širší souvislosti online komunikace – dokáží analyzovat rizika spojená s manipulací, propagandou či fake news. Umí diskutovat o principech digitální etiky a odpovědnosti za vlastní chování v kyberprostoru. Dokáží formulovat konkrétní strategie, jak chránit sebe i své okolí, a reflektují dopad digitálních technologií na psychiku, zdraví i mezilidské vztahy.

Časté dotazy

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč

Vyberte variantu a přidejte ji do své objednávky:
Další programy pro