Výchovně-vzdělávací program

Jsi online I.

Mysli než klikneš

Vzdělávací úroveň:
1. třída
2. třída
3. třída
4. třída
5. třída

Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.

Anotace

Aktivní program primární prevence zaměřený na digitální gramotnost formou skupinových aktivit, který učí žáky odpovědnému chování v online prostředí. Rozvíjí jejich schopnosti ve světě digitálních médií. Klade důraz na kritické myšlení a ochranu osobních údajů a prevenci rizikového chování – manipulace, kyberšikany apod.

1. období – 1. až 3. ročník

Afektivní cíle – žáci se naučí rozlišovat mezi pravdou a „fejkem“ na internetu, vnímat své emoce ovlivněné tlakem z online prostředí, vnímat vliv informací získaných z internetu

Kognitivní cíle – žáci se naučí pravidla používání internetu a mobilních zařízení, ujasní si, co jsou osobní údaje a proč je důležité je chránit

2. období – 4. a 5. ročník

Kognitivní cíle – žáci se naučí etická pravidla online komunikace, rozpoznají rizika veřejných WIFI

Afektivní cíle – žáci se učí ovládat své emoce v digitálním prostoru

Psychosociální cíle – žáci se naučí identifikovat podezřelé situace nebo osoby v online prostoru

Kompetence k řešení problémů – žáci se naučí řešit klíčové problémy online prostředí

Kompetence komunikativní – žáci se naučí definovat své emoce při sledování sociálních sítí a negativních komentářů, čelit vlivu youtuberů, rozpoznávat tzv. „challenge“ apod.

Kompetence k učení – žáci se naučí vyhledávat informace a orientovat se v online prostředí

1. ročník

Žáci si hravou formou osvojí zásady bezpečné komunikace – například nesdělovat osobní a důvěrné informace o sobě neznámým lidem. Pomocí ukázek rozdílů mezi minulostí a současností v oblasti vývoje technologií lépe porozumí jejich fungování i tomu, jaká zdravotní rizika může přinášet nadměrné používání mobilů. Přiměřeně svému věku se také naučí základním dovednostem mediální komunikace.

2. ročník 

Žáci se seznámí se základními pravidly hraní online her – dozvědí se, proč je dobré respektovat věkové doporučení (PEGI) a proč sledovat délku hrací doby. Naučí se vnímat pozitivní i negativní vlivy online her. Uvědomují si, jak se bezpečně chovat v digitálním prostředí, a reflektují emoce, které online svět vyvolává. Učí se říkat „NE“ a rozpoznat manipulativní jednání.

3. ročník

Žáci se naučí rozlišovat, co jsou veřejné a co soukromé údaje/informace. Získají dovednosti, jak si v nastavení sociálních sítí upravit příjem a blokování obsahu od cizích kontaktů či ověřovat volně dostupné informace. Osvojí si pravidla sledování platforem YouTube, světa influencerů, a také si ukotví realistický pohled na svět v online prostoru.

4. ročník

Žáci se naučí používat digitální technologie s rozmyslem – umí vyhledávat informace podle spolehlivosti, sdílet je a hodnotit jejich obsah. Seznámí se se základy antivirové ochrany. Prožitkovou formou si vyzkouší, jak reagovat na situace, kdy jsou mobilní zařízení zneužívána k šíření agresivního chování v online prostoru. V rámci prevence si uvědomí, jak negativně mohou působit jevy jako outing či happy slapping na osobní svobodu, naučí se způsoby ochrany a také proč je důležité podobné případy hlásit Policii ČR.

5. ročník

Žáci se naučí základní pojmy, jako je digitální stopa, a seznámí se s různými formami nebezpečí na internetu. Dozvědí se, co je sexting, kybergrooming, kyberstalking, a jaké podoby může mít kyberšikana. Naučí se, jak se mohou chránit a kde hledat pomoc. Získají také přehled o vlivu médií na společnost – jak ovlivňují každodenní život lidí, politickou scénu, módní trendy i chování veřejnosti.

Časté dotazy

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč

Vyberte variantu a přidejte ji do své objednávky:
Další programy pro