Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Já a moje JÁ II.
JÁ mezi ostatními
Anotace
Interaktivní program je zaměřen na rozvoj sociálních a občanských dovedností. Jeho cílem je podpořit u studentů zdravé sebevědomí, schopnost prezentovat sebe a své názory, zvládat konflikty i agresivní chování a posílit jejich zájem o dění kolem sebe i ve společnosti. Vysvětluje úlohu motivace a zdůrazňuje její význam v životě člověka. Studenti reflektují změny vztahů v rodině a společnosti, uvědomují si vliv vlastního chování na komunitu a učí se rozpoznávat základní znaky asertivního, pasivního a agresivního jednání.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti se učí podpoře občanských postojů
Afektivní cíle – studenti posilují pozitivní vztah k sobě, sebereflexi a sebeúctu
Psychosociální cíle – studenti rozvíjí své povědomí o roli jedince ve společnosti, zájem o věci veřejné
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů – studenti umí navrhnout řešení složitějších situací, hledají nenásilné řešení a jsou si vědomi dopadu vlastního jednání
Kompetence komunikativní – studenti se umí přiměřeně vyjadřovat v situacích, argumentovat, ale také respektovat názory druhých
Kompetence sociální a personální – studenti si váží sami sebe a zvládají základní seberegulaci
Kompetence občanská – studenti si uvědomují své místo ve společnosti a vnímají hodnoty demokracie
Klíčové výstupy
Sekunda
Studenti se naučí vyjadřovat vlastní názory v prostředí komunity, vnímají své silné stránky a vědí, jak je rozvíjet v rámci školního i osobního života. Znají základní formy a projevy agrese a umí navrhnout způsoby, jak s ní pracovat. Vnímají angažovanost v komunitách, ve školní samosprávě a volnočasových sdruženích. Chápou demokratické rozhodování v kolektivu i ve společnosti obecně.
Tercie
Studenti reflektují, jak jejich reakce a vystupování působí na kolektiv. Cíleně řeší, jak se zapojit do školních aktivit – zlepšování školního prostředí nebo dobrovolnické celospolečenské akce. Učí se vnímat dynamiku skupiny a porozumět roli agrese nebo jiných znaků manipulace či šikany. Naučí se diskutovat o základních demokratických principech.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč