Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Holky z Venuše, kluci z Marsu
Já, ty a oni
Anotace
Program má u dospívajících podpořit pochopení základních pojmů spojených se sexualitou, genderovou identitou, sexuální orientací a rozdílností pohlaví. Klade důraz na respekt, otevřenou komunikaci a vytváření bezpečného prostoru pro diskusi. Tématy daná problematika je předložena věcnou a citlivou formou. Žáci se zároveň mohou, na základě dobrovolnosti, zapojit do praktického tréninku – názorné ukázky nasazení pánské ochrany. V průběhu programu získají také nové poznatky o technikách v oblasti onkoprevence.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – žáci se naučí chápat sexualitu jako přirozenou součást života člověka a porozumí jejímu vývoji a odlišnostem
Afektivní cíle – žáci se učí důležitosti sebepřijetí a podpory druhých
Psychosociální cíle – žáci se učí vnímat sexualitu s respektem a v rámci bezpečného prostoru pro všechny
Klíčové kompetence
Kompetence komunikativní – žáci se učí diskutovat o citlivých tématech s empatií
Kompetence sociální a personální – žáci se učí významu tolerance ve vztahu k sexualitě a uvědomují si hodnotu sebe sama i ostatních
Kompetence k řešení problémů – žáci se naučí rozlišovat stereotypy, předsudky, mýty, diskriminační projevy a uvědomit si různé pohledy na sexualitu
Kompetence občanské – žáci se naučí vnímat důležitost aktivního přístupu k diskriminaci a dodržování lidských práv
Kompetence k učení – žáci se naučí propojovat již získané učivo o člověku a mezilidských vztazích s novými informacemi a kriticky je hodnotit
Klíčové výstupy
8. ročník
Žáci se naučí respektovat individualitu lidí, včetně jejich sexuální orientace, genderové identity a pohlaví. Prostřednictvím brainstormingu aktivně pracují ve skupinách, vyjadřují své postoje a názory na sexualitu a zároveň se učí s respektem přijímat názory druhých. Osvojují si základy zdravé komunikace ve vztazích a dokážou rozpoznat rizikové chování v této oblasti. Získávají nové poznatky o významu preventivních prohlídek, například gynekologických.
9. ročník
Žáci se naučí odpovědnému rozhodování v souvislosti se sexuálním chováním, seznámí se s dostupnými formami pomoci a riziky pohlavně přenosných nemocí. Umí popsat vliv biologických a společenských faktorů na vývoj sexuality. Uplatňují respektující zásady komunikace s vrstevníky i dospělými. Získají informace o dostupných formách antikoncepce jak pro dívky, tak pro chlapce, vnímají pozitivní i negativní aspekty jejich používání. Seznámí se s technikami sebevyšetření prsu a varlat – onkologická prevence.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč