Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Hledám práci
První krok na trhu práce
Anotace
Interaktivní seminář studenty prakticky a srozumitelně provede základními kroky při vstupu na trh práce. Dozví se, jaké mají možnosti uplatnění po absolvování střední školy nebo učiliště, jaká jsou jejich práva a povinnosti a kdy končí status studenta. Součástí programu mohou být modelové pohovory, praktická cvičení a prostor pro otázky. Cílem je podpořit orientaci studentů na trhu práce, posílit jejich sebedůvěru a zlepšit sebeprezentaci. Studenti se také naučí, kde hledat relevantní informace, jak napsat motivační dopis a životopis a jaká práva mají v prvním zaměstnání.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti se naučí základní právní aspekty související s trhem práce
Afektivní cíle – studenti posilují sebeúctu, umí pracovat pod tlakem a regulovat své emoce
Psychosociální cíle – studenti se naučí asertivně komunikovat se zaměstnavatelem, týmové spolupráci a sdílení pracovních zkušeností
Klíčové kompetence
Kompetence kariérové – studenti se učí schopnosti plánování své profesní kariéry a rozhodovat o své budoucnosti
Kompetence komunikativní – studenti trénují dovednosti vhodné sebeprezentace a kultivovaného chování při účasti na výběrovém řízení
Kompetence sociální a personální – studenti posilují sebevědomí a sebereflexi
Kompetence finanční a právní gramotnost – studenti získávají základní informace o pracovním právu a orientují se v pracovních smlouvách
Klíčové výstupy
2. ročník
Studenti se naučí základní struktuře trhu práce a pracovního práva při vstupu na něj. Pracují na sebepoznání a vyhledávání pracovních příležitostí během studia (brigády), v rámci kterých mají možnost se profilovat pro správnou volbu budoucího profesního zaměření. Procvičí si základní pravidla přijímacího řízení, jako je časový harmonogram, vhodné oblečení, hygiena a komunikace, jak emailová, tak osobní (na co a kdy se ptát a na co ne).
3. ročník
Studenti se naučí základní dovednosti potřebné k sestavení životopisu a motivačního dopisu. Seznámí se se základními rozdíly pracovněprávních vztahů a souvisejícími finančními otázkami. Získají praktické rady, co je vhodné vědět před pracovním pohovorem – například informace o společnosti, pozici či podmínkách přijetí – a kdy je vhodné obrátit se na pracovní agentury. V neposlední řadě zjistí, jak zaujmout v náročné konkurenci a naplnit své profesní cíle
4. ročník
Studenti získávají aktuální informace o možnostech dalšího uplatnění s ohledem na své dosavadní studium, aby se co nejlépe orientovali na trhu práce v daném regionu. Ujasňují si vlastní očekávání – zda pokračovat ve studiu na vysoké škole, zvolit pomaturitní studium nebo využít zahraniční stáže – a sestavují si svůj osobní „career map“. Rozlišují mezi individuálním přijímacím pohovorem a pohovorem v rámci assessment centra. Získávají přehled o zaměstnanosti v regionu, reflektují nestabilní i preferované pracovní pozice a seznamují se s nadstandardními možnostmi, jako jsou trainee programy nebo projekty úřadů práce.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

2 800 Kč