Výchovně-vzdělávací program

Cesta k respektu

DOMINO – každý krok má vliv

Vzdělávací úroveň:
prima
sekunda
tercie
kvarta

Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.

Anotace

Program, vycházející z RVP G, posiluje především klíčové kompetence sociální, komunikativní a občanské. Opírá se o průřezová témata, zejména multikulturní a mediální výchovu, osobnostní a sociální výchovu a výchovu demokratického občana. Nejde jen o osvojení znalostí v oblastech šikany, tolerance a respektu, ale program klade důraz na hlubší porozumění hodnotám, morálce a samostatnosti v přemýšlení o důsledcích neetického chování jednotlivce a jeho vlivu na celou skupinu.

Kognitivní cíle – studenti analyzují základní hodnoty respektu, spravedlnosti, úcty a svobody

Afektivní cíle – studenti si uvědomují hloubku vcítění se, empatie a pomoci

Psychosociální cíle – studenti reflektují nespravedlnost, pomoc slabým a respekt ke společenským pravidlům

Kompetence k řešení problémů – studenti umí kriticky myslet při řešení obtížných situacích

Kompetence komunikativní – studenti se naučí respektující komunikaci bez známek agrese

Kompetence sociální a personální – studenti umí naslouchat, vážit si práce a názorů ostatních

Kompetence občanská – studenti si uvědomují principy zákonů, lidských práv a demokracie

PRIMA

Studenti rozumějí tomu, co jsou problémové situace a jak je možné je řešit bez použití síly či agrese. Vědí, kde a jak hledat pomoc, pokud si v obtížné situaci neví rady. Dokážou pojmenovat hlavní znaky šikany, rozpoznat její možné formy a vysvětlit její dopad na jednotlivce i třídní kolektiv. Uvědomují si, jak jejich reakce může ovlivnit vývoj šikany a její důsledky pro všechny zúčastněné.

SEKUNDA

Studenti rozlišují pojmy škádlení – konflikt – šikana, chápou jejich odlišnosti i možné souvislosti. Umí popsat jednotlivé fáze šikany a reflektují, že všichni účastníci (oběť, agresor i přihlížející) nesou psychické i sociální následky. Uvědomují si riziko neřešených situací a jejich dopad na dynamiku třídního kolektivu. Trénují respektující komunikaci, aktivní naslouchání a sdílení, jako nástroje zdravých mezilidských vztahů.

TERCIE

Studenti rozvíjejí kritické myšlení a schopnost rozhodování v situacích, které vyžadují osobní i kolektivní odpovědnost. Diskutují o morálních hodnotách a jejich významu pro společnost i mezilidské vztahy. Vnímají dopady nedodržování zásad slušného chování na klima ve třídě i širším okolí. Dokážou navrhnout možnosti prevence a řešení krizových situací. Reflektují vliv médií a sociálních sítí na chování dospívajících a formování postojů.

KVARTA

Studenti přemýšlejí o právech a důstojnosti člověka v širších společenských souvislostech a jedinečnosti druhých. Učí se spoléhat na druhé, být pravdiví a otevření, a zároveň nést osobní odpovědnost za své chování. Rozvíjejí ochotu jednat vlídně, ohleduplně a s porozuměním, čímž přispívají ke zdravým vztahům a bezpečnému klimatu ve třídě i škole. Aktivně se podílejí na vytváření respektujícího a podpůrného prostředí ve škole i mino ni.

Časté dotazy

Cesta k respektu

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč

Vyberte variantu a přidejte ji do své objednávky:
Další programy pro