Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Cesta k MUŽnosti
MUŽI na rovinu
Anotace
Interaktivní program pro adolescentní chlapce zaměřený na oblast sexuality, ochranu reprodukčního zdraví a právní odpovědnost v širších souvislostech. Zabývá se vlivem médií a sociálních sítí na vnímání těla a sexuality se zaměřením na negativními dopady pornografie na fyzické i psychické zdraví a na intimní vztahy. Podrobněji se věnuje otázkám konsenzu, respektu, práv a důvěry v partnerských vztazích.
Klíčové cíle
Afektivní cíle – studenti se naučí podporovat duševní pohodu a respekt ve vztazích
Kognitivní cíle – studenti získají základní informace o možnostech odborného vyšetření – andrologie, urologie, sexuologie, spermiogram
Psychosociální cíle – studenti se umí orientovat ve zdrojích informací, sociálních médiích a nových trendech (manosféra aj.) a reflektují celospolečenské dopady klesající fertility u mužů
Klíčové kompetence
Kompetence sociální a personální – studenti chápou důležitost rovnosti ve vztazích, význam hranic
Kompetence k řešení problémů – studenti umí analyzovat manipulativní chování a vyhodnocovat důsledky
Kompetence komunikativní – studenti jsou schopni vyjadřovat své názory a naslouchat ostatním
Kompetence k učení – studenti se orientují v odborných zdrojích informací a zvládají je vyhodnocovat
Kompetence občanské – studenti si uvědomují právní dopady sexuálního chování
Kompetence pracovní – studenti si uvědomují souvislosti mezi zdravým způsobem života a budoucností (profesní i soukromé)
Klíčové výstupy
1. ročník
Studenti umí posoudit získané informace o sexualitě, znají základní pojmy z biologie člověka a uvědomují si biologické aspekty reprodukce. Dokáží vyjmenovat základní formy antikoncepce a její účinnost, klady i zápory. Znají faktory působící negativně na vývoj spermií a chápou význam zdravého životního stylu pro svoji budoucnost. Aplikují získané dovednosti v oblasti onkologické prevence rakoviny varlat.
2. ročník
Studenti chápou souvislosti mezi sexualitou a partnerstvím. Přebírají odpovědnost za vlastní rozhodnutí v oblasti sexuality. Umí rozpoznat znaky manipulativního chování nebo toxického vztahu. Jsou schopni řešit partnerské vztahy, mít vlastní názor na budoucnost v otázkách manželství či násilí ve vztahu. Mají základní znalosti o rizicích pohlavně přenosných chorob i o možnostech testování na HPV, HIV a způsobech léčby nebo profylaktického očkování.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč