Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Cesta k MUŽnosti
MUŽI na rovinu
Anotace
Interaktivní program pro dospívající chlapce zaměřený na oblast sexuality, ochranu reprodukčního zdraví a právní odpovědnost. Zabývá se vlivem médií a sociálních sítí na vnímání těla a sexuality a vede studenty k orientaci v oblasti genderových identit. Hlouběji se věnuje otázkám mužské fertility v kontextu celosvětové populace, příčinám sterility a vlivu životního stylu i prostředí na reprodukční zdraví. Součástí je také uvědomění si významu důvěry v partnerských vztazích.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti se učí chápat všechny oblasti rozvoje sexuality a všechny aspekty s tím související, umí vyhledávat informace, třídit je a ověřovat zdroje
Afektivní cíle – studenti posilují své sebevědomí, respekt k ostatním a pochopení odlišností v oblasti sexuality
Psychosociální cíle – studenti prohlubují dovednosti v oblasti empatického vnímání a asertivního chování
Klíčové kompetence
Kompetence komunikativní – studenti zdokonalují své dovednosti v komunikaci s vrstevníky i v rámci partnerských vztahů a uvědomují si význam vzájemného respektu, umí se citlivě vyjadřovat o sexualitě
Kompetence sociální a personální – studenti umí analyzovat celospolečenské dopady postavení mužů ve společnosti, rozumějí pojmu plánované rodičovství, znají hranice své zodpovědnosti a umějí je komunikovat
Kompetence občanské – studenti si uvědomují právní souvislosti svého sexuálního chování i zodpovědnost za něj vůči společnosti
Kompetence k učení – studenti se orientují ve vyhledávání informací v odborných zdrojích a umějí je vyhodnocovat
Kompetence k řešení problémů – studenti si osvojují dovednosti vedoucí k řešení komplikovaných situací, umí vyhledat potřebné informace a následně i odpovídající pomoc
Klíčové výstupy
Tercie
Studenti získají základní informace týkající se fyzického, duševního a sociálního dozrávání v období puberty. Znají základní pojmy v souvislosti s tvorbou spermií a kvalitou spermiogramu ve všech faktorech (tvarů, motility a množství). Chápou význam zdravé životosprávy a vliv negativních faktorů na plodnost. Orientují se v základních otázkách prevence HPV a preventivních vyšetření u lékaře.
Kvarta
Studenti se orientují v právním rámci mezilidských vztahů a celospolečenském pohledu na úlohu muže. Ovládají principy kritického myšlení a umí se vyjadřovat k otázkám pohlaví, orientace a genderu. Prakticky využívají získané informace v oblasti onkologické prevence.
Kvinta
Studenti získají přehled o základních rizicích, jako jsou záněty a infekce, a naučí se vyhledat odbornou pomoc. Orientují se v možnostech ochrany před pohlavně přenosnými chorobami a reprodukčního zdraví jako celku. Zabývají se otázkami partnerských vztahů a jsou schopni o nich citlivě diskutovat. Zvládají vyhodnotit dopady svého chování na fyzické a psychické zdraví.
Sexta
Studenti umí rozlišovat různé podoby intimních vztahů a chápou rozdíl mezi sexuální přitažlivostí a láskou. Dokážou analyzovat rozdíly mezi sexualitou a životními hodnotami v partnerském vztahu. Orientovat se v oblasti reprodukčního zdraví a principech bezpečného sexu. Dovedou samostatně pracovat s odbornými informacemi a aplikovat je do svého života.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč