Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Cesta k MUŽnosti
Kluci na rovinu
Anotace
Program primární prevence pro chlapce se zaměřuje na podporu jejich zdravého sexuálního a reprodukčního vývoje. Pomáhá porozumět změnám mužského těla i emocí, formovat zdravý vztah k sexualitě, podporuje zodpovědné chování v oblasti pohlavního života. Důraz je kladen na prevenci rizik (pohlavně přenosné nemoci, neplánované těhotenství, pornografie, nátlak), rozvoj empatie a respektu k dívkám i vlastním hranicím.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – chlapci se učí porozumět všem aspektům dospívání – stavbě a funkci mužského těla, psychickým a vztahovým změnám
Afektivní cíle – podpořit u chlapců empatii, respekt a rovnost ve vztazích
Psychosociální cíle – chlapci se učí dovednostem v rámci asertivního chování, znát a odmítnout rizikové chování a odolávat tlaku vrstevníků
Klíčové kompetence
Kompetence sociální a personální – chlapci svým chováním přispívají ke zdravému vývoji vzájemných vztahů, reflektují rizikové faktory
Kompetence k řešení problémů – chlapci se učí kriticky postavit k problémům partnerských vztahů
Kompetence komunikativní – chlapci se učí mluvit o otázkách sexuality s respektem a gentlemansky
Kompetence k učení – chlapci získávají informace z důvěryhodných zdrojů včetně institucí odborných a poradenských
Klíčové výstupy
8. ročník
Chlapci umí popsat jednotlivé etapy mužského vývoje, dynamických změn v období puberty, pochopit proces tvorby a vyplavování testosteronu spojený se zahájením spermatogeneze. Vnímat rizikové faktory ovlivňující tvorbu spermií, vliv životního prostředí, stylu a návykových látek na jejich kvalitu. Uvědomují si význam zodpovědného sexuálního chování.
9. ročník
Chlapci respektují jedinečnost a odlišnosti jiných, jejich důstojnost a práva. Chápou důsledky svého chování i jeho právní aspekty. Vnímají význam antikoncepce mužské i ženské, mají přehled o rizicích nechráněného pohlavního styku, získávají teoretické znalosti i praktické dovednosti při manipulaci s ochrannými prostředky. Uvědomují si morální aspekty intimních vztahů.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 400 Kč až 2 800 Kč