Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.
Bát se, či nebát se…?
Tvé rozhodnutí
Anotace
Vzdělávací program má podpořit u středoškoláků kritické myšlení, odolnost vůči tlaku okolí, schopnost činit informovaná rozhodnutí a orientaci na zdravý životní styl jako prevenci závislostního chování. Zaměřuje se na prevenci látkových i nelátkových závislostí, přičemž vysvětluje např. mechanismy jejich vzniku (dopaminový systém) a vliv závislostí na psychické i sociální fungování jedince. Studentům jsou vysvětleny role genetických predispozic, rodinného prostředí a vrstevnického tlaku. Součástí programu je prostor pro otevřenou diskusi a sdílení zkušeností, které studenti již mohou mít, a nácvik rozhodovacích strategií v rizikových situacích. Studenti se učí reflektovat své postoje, hledat zdravé alternativy k rizikovému chování a poznávají možnosti odborné pomoci, pokud se oni sami nebo jejich vrstevníci s problémem setkají.
Klíčové cíle
Kognitivní cíle – studenti se naučí rozpoznávat, jaké dopady mají závislsoti na lidský organismus a společenský život jedince, dokáží je zasadit do kontextu vlastních zkušeností a vrstevnického prostředí
Afektivní cíle – studenti si uvědomují hodnotu zdraví a prohlubují empatii
Psychosociální cíle – studenti posilují odolnost vůči tlaku reklam v oblasti návykových látek
Klíčové kompetence
Kompetence k učení – studenti se naučí vyhodnocovat informace z oblasti zdravého životního stylu a porovnávat je s riziky spojenými se závislostmi
Kompetence k řešení problémů – studenti se umí kriticky vyjadřovat ke společenským problémům spojeným s užíváním návykových látek
Kompetence komunikativní – studenti umí vyjadřovat vlastní postoje k závislostem
Kompetence sociální a personální – studenti umí naslouchat a přijímat zpětnou vazbu
Kompetence občanská – studenti si uvědomují hodnoty ve společenském kontextu
Klíčové výstupy
1. ročník
Studenti dokáží komunikovat možné způsoby odmítnutí návykových látek a popsat, jak vysoké riziko představují tzv. „lehké drogy“ pro skupiny teenagerů. V rámci skupinové práce umí vysvětlit nejčastější důvody, proč mladí lidé začínají se závislostí. Orientují se v právní rovině spojené s užíváním i nabízením návykových látek a znají základní možnosti léčby i prognózu závislostí.
2.ročník
Studenti reflektují faktory rozvoje závislosti v souvislosti s inovacemi na drogovém trhu, vysokou mírou dostupnosti a různými možnostmi aplikace. Vedou kritickou debatu s ohledem na současnou drogovou politiku v ČR. Dokáží vyhledat odbornou pomoc adiktologa, orientačně se seznamují s možnostmi terapeutických programů a uvědomují si zásadní dopad jakékoliv závislosti na každodenní život.
Časté dotazy
Jaké interaktivní metody realizace programů primární prevence používáte?
Naše programy vedou kvalifikovaní a proškolení lektoři, kteří dbají na bezpečné a respektující prostředí. Programy jsou určené maximálně pro velikost jedné třídy nebo menší skupiny, což umožňuje aktivní zapojení každého žáka.
Využíváme širokou škálu interaktivních metod, které jsou navrženy tak, aby žáky i studenty aktivně zapojily, podpořily jejich kritické myšlení, rozvoj sociálních a emočních dovedností a přispěly k dlouhodobému osvojení zdravých návyků.
Mezi klíčové metody patří – skupinové diskuze, práce ve dvojicích či menších skupinách, modelové situace a simulace reálných problémů (například šikana nebo kyberšikana), sebereflexe a řízená reflexe, brainstorming, práce s příběhy a mediální analýza, vizuální a technologické nástroje, praktická cvičení a pohybové aktivity. Jsou zařazovány systematicky a dlouhodobě a přizpůsobují se věku a rozvojové úrovni žáků.
Programy podporují rozvoj sociálních kompetencí, emoční stability a zdravých postojů, vedou žáky ke zdravému zvládání stresu a nabízejí pozitivní alternativy k rizikovému chování. Jsou založené na aktuálních odborných poznatcích a mají jasně definované cíle a cílové skupiny.
Spolupracujeme se školou před, během i po realizaci programu, včetně zapojení třídních učitelů a poskytování zpětné vazby. Sledujeme nejen spokojenost žáků, ale hlavně, jak program ovlivňuje jejich chování a dovednosti. Interaktivní přístup rovněž podporuje pozitivní třídní klima, spolupráci s pedagogy i rodinami a vede k prevenci rizikového chování.
Jaký je obsahový rozdíl mezi programem 45 a 90 minut?
Program s délkou 90 minut nabízí možnost důkladněji proniknout do tématu a využít širší škálu interaktivních metod. Kromě předávání nových informací zde lektoři kombinují výklad s aktivním zapojením žáků prostřednictvím skupinových diskuzí, modelových situací, brainstormingů, práce s příběhem nebo praktických cvičení. Tento delší časový blok umožňuje hlubší reflexi, rozvoj sociálních kompetencí a emoční stability a naplňuje tak komplexní cíle primární prevence.
Naopak 45minutový program slouží spíše jako úvodní seznámení s tématem, kde je prostor pro základní informace a omezenější aktivní zapojení účastníků. V tomto kratším čase se lektoři zaměřují na klíčové výstupy a využívají jednodušší interaktivní prvky, například krátké diskuse nebo jednoduché skupinové aktivity, které pomáhají žákům orientovat se v dané problematice a připravují je na další rozvoj v delších programech.
Oba typy programů jsou koncipovány tak, aby odpovídaly vývojové úrovni žáků a podporovaly jejich kompetence, odolnost a psychické zdraví, přičemž 90minutové bloky jsou určeny především pro složitější témata vyžadující komplexnější přístup.
Jaký je postup od objednání programu po jeho realizaci?
Podrobný popis postupu naleznete na horní liště v záložce Nabídka programů – Jak objednat.
Z jakých finančních prostředků je možné programy primární prevence hradit?
Programy primární prevence lze financovat z různých zdrojů v závislosti na konkrétní škole a dostupných možnostech. Mezi nejčastěji využívané zdroje financování patří:
- Školní rozpočet – prostředky vyčleněné školou na vzdělávací a preventivní aktivity.
- Místní či krajské dotační programy – podpora od obcí, měst nebo krajů zaměřená na prevenci rizikového chování.
- Šablony MŠMT – finanční prostředky určené školám v rámci tzv. „šablon“, které lze využít na rozvoj aktivit v oblasti primární prevence a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tyto šablony umožňují flexibilní financování preventivních programů a jejich začlenění do školního vzdělávacího plánu.
- Národní granty a programy – například dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy či Ministerstva zdravotnictví.
- Fondy EU a jiné externí zdroje – projekty zaměřené na podporu vzdělávání, zdraví a prevence.
- Spolupráce s neziskovými organizacemi a odbornými subjekty, které mohou nabídnout financování nebo částečné financování preventivních programů.
- Rodičovské příspěvky – v některých případech může být součástí financování také podpora ze strany rodičů.
Školy často kombinují více zdrojů, aby zajistily kvalitní realizaci programů primární prevence a mohly tak efektivně podporovat zdravý vývoj žáků.

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč