Výchovně-vzdělávací program

Bát se, či nebát se…?

Tvoje cesta

Vzdělávací úroveň:
6. třída
7. třída
8. třída
9. třída

Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.

Anotace

Vzdělávací program je zaměřen na prevenci látkových i nelátkových závislostí s důrazem na vysvětlení mechanismu jejich vzniku, zejména fungování dopaminového systému a rozdíl mezi tzv. „levným“ a „drahým“ dopaminem. Žáci se seznámí se základním dělením psychoaktivních látek a jejich účinky, s riziky spojenými s jejich užíváním a celospolečenskými dopady včetně trestněprávní roviny. Program se věnuje také problematice nelátkových závislostí (technologie, sociální sítě, hazardní hry, nadměrný sportovní výkon aj.) a jejich vlivu na psychické i sociální fungování jedince. Zdůrazňuje roli genetické predispozice, rodinného prostředí a vrstevnických vlivů při rozvoji závislostního chování. Jeho cílem je podpořit u žáků kritické myšlení, schopnost činit informovaná rozhodnutí, posilovat zdravý životní styl a odolnost vůči rizikovému chování.

 

Kognitivní cíle – žáci se naučí základní dělení závislostí a pochopí mechanismus jejich vzniku

Afektivní cíle – žáci získávají poznatky o důležitosti volby směrem ke zdravému životnímu stylu

Psychosociální cíle – žáci se naučí vyhledávat informace o dostupné pomoci

Kompetence k učení – žáci se naučí porovnávat a vyhodnocovat informace – zdravý životní styl versus závislost

Kompetence k řešení problémů – žáci se učí dovednostem, jak čelit tlaku vrstevníků a médií

Kompetence komunikativní – žáci umějí vyjadřovat své postoje v otázce závislostí a chápat názory jiných

Kompetence sociální – žáci si uvědomují odpovědnost za svá rozhodnutí

Kompetence občanská – žáci chápou důsledky užívání návykových látek v celospolečenském pohledu

6. ročník

Žáci umějí vysvětlit, co je závislost, odkud pramení touha „něco“ vyzkoušet a jaký vliv mají současné vzory. Dokáží charakterizovat nelátkové závislosti, definovat je, diskutovat o nich, hledat řešení i formulovat argumenty „proč nezačít“. Znají základní návykové látky, umějí uvést konkrétní příklady ze života a interpretovat k nim vlastní postoj.

7. ročník

Žáci se lépe orientují v rozdílech mezi pojmy užívání a závislost. Dokáží vyjmenovat jednotlivá stádia závislosti, popsat jejich specifika a dopady na zdraví i společnost. Učí se diskutovat v kolektivu, sdílet případné vlastní zkušenosti s návykovými látkami a reflektovat je. Součástí programu je také téma digitálního detoxu, které souvisí s nejrozšířenější formou nelátkové závislosti u mládeže – netolismem.

8. ročník

Žáci se naučí vysvětlit rizika spojená s užíváním návykových látek – zdravotní, sociální i právní. Dokáží diskutovat o vlivu komunity, vrstevníků a kamarádů a uvědomují si význam koníčků a zájmů. Získají podněty, jak cíleně předcházet nudě a věnovat se aktivitám podporujícím zdravý životní styl, například sportu či uměleckým formám vyjadřování emocí.

9. ročník

Žáci po zhlédnutí osvětového videa z kampaně organizace Drug Rehabs diskutují o následcích užívání návykových látek a jejich sociálních dopadech na jedince i komunitu. Vzhledem k snadné dostupnosti těchto látek patří dospívající mezi nejohroženější skupiny, které často experimentují s jejich užíváním. Program jim proto nabízí alternativní cesty řešení problémů a vede je k pochopení významu zdraví a duševní pohody jako základů kvalitního života.

Časté dotazy

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč

Vyberte variantu a přidejte ji do své objednávky:
Další programy pro