Výchovně-vzdělávací program

Cesta k respektu

Mosty souznění

Vzdělávací úroveň:
6. třída
7. třída
8. třída
9. třída

Nevyhovuje vám doporučená vzdělávací úroveň nebo časová dotace?
Napište nám – rádi s vámi program upravíme pro vaši třídu.

Anotace

Program je zaměřen na podporu zdravých mezilidských vztahů a rozvoj sociálních a etických dovedností. Interaktivní formou se věnuje základním hodnotám, jako jsou respekt, laskavost, empatie, tolerance a solidarita. Žáci jsou vedeni k porozumění významu přátelství, důvěry, vzájemné úcty a odpovědného chování v každodenních situacích ve škole i mimo ni. Program napomáhá prevenci negativních jevů v kolektivu (např. šikany, sociálního vyloučení) a posiluje pozitivní klima ve třídě.

Kognitivní cíle – žáci si osvojí význam klíčových hodnot, jako jsou úcta, tolerance a respekt – nejen vůči druhým, ale i vůči sobě samým. Rozumí jejich roli ve vztazích a společném fungování ve třídním kolektivu.

Afektivní cíle – prostřednictvím interaktivních aktivit žáci trénují empatii, rozvíjejí schopnost vcítit se do druhých a učí se chápat význam solidarity jako přirozené součásti mezilidských vztahů.

Psychosociální cíle – žáci si uvědomují osobní odpovědnost za bezpečné a podpůrné prostředí ve třídě. Učí se, že každý člen kolektivu má vliv na jeho atmosféru, vztahy a vzájemný respekt.

Kompetence k řešení problémů – žáci procvičují způsoby řešení konfliktu, učí se, co je respekt

Kompetence občanské – žáci se učí efektivní obraně proti šikaně, vyjadřovat své pocity

Kompetence komunikativní – žáci procvičují kultivované vyjadřování a chování, empatii

Kompetence personální a sociální – žáci si uvědomují, co buduje dobré a zdravé vztahy, učí se spolupráci a dodržování pravidel

Kompetence k učení a pracovní činnosti – žáci reflektují vlastní prožívání a chování a uvědomují si jejich dopad na spolužáky a atmosféru ve skupině

6.ročník

Žáci aktivně spolupracují při hodnocení vztahů v kolektivu a zamýšlejí se nad svou rolí ve skupině. Dokážou pojmenovat projevy oblíbenosti a neoblíbenosti, identifikují přátelské vazby a chápou jejich proměnlivost v čase. Rozlišují, co je a co není šikana, a dokážou ji rozpoznat v různých podobách (fyzická, psychická, sociální, kyberšikana). Umí určit roli oběti, agresora i přihlížejících, včetně typických postojů a reakcí ostatních členů kolektivu.

7.ročník

Žáci hlouběji reflektují vztahy ve třídě a uvědomují si svůj vliv na jejich kvalitu. Rozlišují mezi konfliktem a šikanou, znají možné způsoby řešení a vědí, kdy a kde hledat pomoc. Umí pojmenovat různé role v kolektivu (vůdce, outsider, podporovatel, pozorovatel) a uvažují o jejich dynamice. Zkoumají vlastní postoje a předsudky, rozvíjejí schopnost vžít se do pohledu druhého. Trénují asertivní chování a základy bezpečné komunikace.

8.ročník

Žáci charakterizují pojmy kyberšikana a šikana obecně. Učí se rozpoznávat manipulativní chování v osobním kontaktu i na internetu. Definují dopady agresivního chování na mezilidské vztahy a dopady na fyzické i psychické zdraví. Žáci umí kriticky hodnotit komunikaci v kolektivu a nastavit pravidla mezi spolužáky. Uvědomují si vlastní odpovědnost za bezpečnou atmosféru ve třídě i online.

9.ročník

Žáci prokazují schopnost zralé komunikace, otevřeného vyjádření vlastního názoru a respektování odlišných postojů. Uvědomují si význam důvěry, zodpovědnosti a integrity ve vztazích. Aktivně hledají konstruktivní způsoby řešení konfliktů a chápou důsledky pasivity nebo podpory negativních jevů. Umí rozpoznat a pojmenovat sociálně patologické jevy (šikana, kyberšikana, sociální vyloučení, manipulace). Dokážou přemýšlet o hodnotách, které chtějí do svých vztahů přinášet, a propojují je se svým jednáním.

Časté dotazy

Cesta k respektu

Rozpětí cen: 1 500 Kč až 2 800 Kč

Vyberte variantu a přidejte ji do své objednávky:
Další programy pro